Pages

Monday, December 28, 2020

الدنيا سجن المؤمن وجنة الكافر> Apakah Kamu selama ini memahami hadist ini seperti seorang kafir Yahudi ataukah seperti Ibnu Hajar?

 الحافظ ابن حجر لما كان قاضي القضاة مر يوماً بالسوق في موكب عظيم وهيئة جميلة فهجم عليه يهودي يبيع الزيت الحار وأثوابه ملطخة بالزيت وهو في غاية الرثاثة والشناعة

فقبض على لجام بغلته وقال: يا شيخ الإسلام تزعم أن نبيكم قال (الدنيا سجن المؤمن وجنة الكافر ) فأي سجن أنت فيه وأي جنة أنا فيها

فقال: أنا بالنسبة لما أعد اللّه لي في الآخرة من النعيم كأني الآن في السجن وأنت بالنسبة لما أعدّ لك في الآخرة من العذاب الأليم كأنك في جنة فأسلم اليهودي.




ِAlhafidh Ibnu Hajar Al-Asqalany ketika beliau menjadi seorang Hakim Ketua pernah berjalan melalui pasar di kota Cairo dalam keaadan yang megah, Maksudnya dipandu dan dijaga ketat oleh pengawal serta diringi oleh banyak murid dan rakyat ketika itu.



Tiba-tiba di hadang oleh seorang Yahudi Miskin, penjual minyak panas, pakaiannya berlumuran minyak dan terlihat sangat kotor. Maka Yahudi tersebut memegang pelana keledai Ibnu Hajar, kemudian berkata: "Wahai Syeikhu Islam! Bahwa Nabi kalian mendakwakan: " Dunia penjara Mukmin dan Syurga Orang Kafir", Penjara apa yang kamu Huni sekarang? dan Syurga apa yang aku huni sekarang?


Ibnu Hajar Menjawab: " Aku ini dalam penjara bila dibandingkan nikmat dan rahmat yang telah disiapkan Tuhan kepadaku di akhirat kelak, maka aku ini sekarang( dunia) dalam Penjara. dan kamu wahai Yahudi, kamu sekarang dalam syurga bila dibandingkan dengan azab yang Allah siapkan kepadamu di akhirat kelak".



Kemudian Islamlah Yahudi tersebut.


Penjelasan:

Berapapun kayanya kita di dunia, misalnya kita punya gunung emas sekalipun dan kerajaan luas sekalipun, tetap lah sedikit bila dibanding dengan Nikmat dan limphan rahmat yang Allah berikan bagi penghuni Syurga nantinya.


Adapun orang kafir, walaupun miskin dan tidak punya harta sekalipun tetaplah ia di dalam syurga, bila kita melihat azab yang dahsyat yang Allah siapkan kepadanya.


No comments:

Post a Comment